Szukaj na stronie

Morskie opowieści z TiLOG 25-28.02.2015 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Katarzyna Kułaga, Aneta Wojdyła
poniedziałek, 16 marca 2015 21:53

Po pracowitym semestrze i  zdanych egzaminach przyszedł czas na  odpoczynek.  20 członków KNL TiLOG pod koniec lutego aktywnie odpoczywało kilkaset kilometrów od codzienności Krakowa.  25 lutego br. o godzinie 20.33 wyruszyliśmy ze stacji Kraków Główny (nie czym innym jak  EIP) do stacji Warszawa Zachodnia, gdzie mieliśmy przesiadkę na standardowy pociąg TLK, który dowiózł nas do celu naszej podróży. Po 6 godzinach dojechaliśmy  do stacji Gdynia Główna .  Stamtąd sprawnie przedostaliśmy się do Schroniska Młodzieżowego, w którym nocowaliśmy.

O godzinie 8.30 wyruszyliśmy do pierwszego punktu z naszego harmonogramu.  Zaczęliśmy od Bałtyckiego Terminala Kontenerowego zlokalizowanego w Porcie Gdynia nad Nabrzeżem Helskim. Pmracownik BCT oprowadził nas po całym placu manewrowym, pokazał jak wygląda codzienna praca oraz jakich maszyn używają. Po terminalu poruszaliśmy się w zakładowym busie. Obecnie terminal ma zdolność przeładunkową 750 tys. TEU rocznie. Od maja 2003 roku Bałtycki Terminal Kontenerowy jest własnością międzynarodowej korporacji ICTSI (International Container Terminal Service Inc. - spółka założona na Filipinach, stała się wiodącym operatorem, innowatorem i pionierem w  branży pozyskiwania, rozwoju, zarządzania i eksploatacji portów i terminali kontenerowych na świecie). Na koniec oprowadzania mogliśmy podziwiać zamgloną panoramę całego Portu Gdynia z dachu głównego budynku BCT. Następnie udaliśmy się do drugiego terminala kontenerowego  Gdynia Container Terminal, zlokalizowanego przy Nabrzeżu Szczecińskim nad Martwą Wisłą, tuż obok naszego Schroniska. Po ubraniu kasków i kamizelek odblaskowych, po obszarze GCT poruszaliśmy się pieszo. Było to ciekawe doświadczenie przechodzić koło pracujących potężnych urządzeń czy pojazdów. Resztę dnia spędziliśmy  zwiedzając miasto. Byliśmy w Akwarium Gdyńskim gdzie mogliśmy przyjrzeć się ponad 1500 żywym organizmom  z około 250 gatunków. Szczególnie podobały nam się takie okazy jak: Igielnik, Ośmiornica Olbrzymia czy Skrzydlica Ognista. Następnie udaliśmy się na spacer po nabrzeżach Gdyni podziwiając przycumowany  m. in. muzealny okręt podwodny ORP Błyskawica czy trzymasztowe żaglowce szkolne Dar Pomorza oraz Dar Młodzieży. Po całym dniu spędzonym na wizytach w terminalach i zwiedzaniu miasta, trafiliśmy do polecanej klubo kawiarni z szeroką gamą gier. Po miło spędzonym wieczorze wróciliśmy do schroniska, aby nabrać sił na następny dzień. 27 lutego – piątek - pobudka 7.00. Ta godzina dla wszystkich była „środkiem nocy” ale napięty harmonogram nie pozwalał nam na dłuższe pozostanie w łóżkach. Celem naszej wycieczki w tym dniu było zwiedzanie Centrum dystrybucyjnego polskiej firmy odzieżowej LPP. Centrum znajduje się w oddalonym od Gdańska o 11 kilometrów Pruszczu Gdańskim.  Mieliśmy tam okazję zobaczyć m.in. automatyczną strefę sortowania towarów oraz oddaną na początku 2015 roku nową cześć do automatycznego składowania pojemników oraz nowy sorter typu crossbelt, który pozwoli  zwiększyć wydajność całego Centrum. Cała  inwestycja jest w fazie testowania. Następnie udaliśmy się na piękny rynek Gdańska.  Bogata zdobione figurami, typowe kamienice przy ulicy Długiej, Bazylika Mariacka, Ratusz Głównego Miasta, Dwór Artusa czy stojąca przed nim Fontanna Neptuna (symbol Gdańska) - to tylko niektóre architektoniczne obiekty jakie zachwyciły nie jednego członka naszego koła. Następnie udaliśmy się do niezamieszkałego i zalesionego półwyspu pomiędzy Zatoką Gdańską i zakolem Martwej Wisły, gdzie położone jest Westerplatte. Mieliśmy okazję zobaczyć m.in. pozostałości nowych koszar, 25 - metrowy Pomnik Obrońców Wybrzeża, autorstwa prof. Adama Haupta ustawionego na 20- metrowym kopcu. Drogę powrotną znacznie skróciliśmy dzięki podróży promem przez Wisłę, co było dodatkową atrakcją wyjazdu. Wieczorem, korzystając ze znanej nam już dobrze od dwóch dni Szybkiej Kolei Miejskiej -  udaliśmy się do Sopotu. Nie zabrakło nas na sławnym Monciaku (Ulica Bohaterów Monte Cassino) oraz obowiązkowo  przespacerowaliśmy się po  najdłuższym  molo nad Morzem Bałtyckim, mającym około pół kilometra długości, wchodzącym  w głąb Zatoki Gdańskiej. Ostatniego dnia naszego popytu w Trójmieście 28 lutego, odwiedziliśmy Centrum Nauki Experyment w Gdyni. Łącząc wiedzę z zabawą, nauka zamieniła się w atrakcyjną formę spędzenia czasu na interaktywnych wystawach.  O godzinie 14.07 musieliśmy pożegnać Gdynię, pożegnać pozostałe części Trójmiasta i  pozytywnie zmęczeni  po aktywnym  3 dniowym odpoczynku, odjechaliśmy Pendolino do Krakowa…

Nasuwa się pytanie: Dlaczego wybraliśmy Trójmiasto?

Pojawił się pomysł swego rodzaju wymiany między KNL TiLOG a Studenckim Kołem Naukowym LoGIStic działającym przy Akademii Morskiej w Gdyni.

Cały wyjazd był współorganizowany w  ramach współpracy z SKN LoGIStic. Członkowie nadmorskiego Koła towarzyszyli nam przez niemal cały czas, sprawnie dostarczali w kolejne punkty ustalonego wcześniej planu oraz służyli wszelką pomocą. Dziękujemy przedstawicielom SKN LoGIStic za bardzo miło i efektywnie  spędzony czas w Trójmieście!  W ramach rewanżu, będziemy gościć członków Gdyńskiego Koła od 8 do 10 marca 2015r.