Szukaj na stronie

Student Maritime Conference 22-24.03.2015 Gdynia – Karlskrona PDF Drukuj Email
Wpisany przez Katarzyna Kułaga
poniedziałek, 13 kwietnia 2015 22:06

Sobota 21.03.2015 godzina 14.05, pięcioro przedstawicieli TiLOGu wyruszyło ze słonecznego Krakowa na Student Maritime Conference w Gdyni organizowanej przez Koło Naukowe TranslogAkademii Morskiej. Po niespełna 6 godzinach wysiedliśmy na stacji Gdynia Główna. Miasto przywitało nas niestety dość nieprzyjemną aurą  (niska temperatura i opady deszczu).
Nocleg organizatorzy zapewnili nam w Domu Studenckim razem z kilkudziesięcioma  innymi uczestnikami konferencji z całego kraju.

Niedziela - to pierwszy dzień konferencji. Mimo bardzo niskiej prognozowanej temperatury, tego dnia Gdynia zaskoczyła nas piękną słoneczną pogodą. Oficjalnie  zaczęto rejestracją od godziny 8.30. Następnie rozpoczęcie i czas na prelekcje najlepszych prac. Wśród finalistów  była również prezentacja reprezentanta  TiLOGu Konrada Chwastek, której temat to: "Wpływ zaawansowanego systemu informacji podróżnych na parametry ruchu pojazdów logistycznych w wybranym obszarze krakowskiej sieci ulicznej". Praca ta bardzo zaciekawiła kapitułę oceniającą i wywołała długą dyskusję oraz falę  pytań do naszego prelegenta. Jury doceniło pracę Konrada nagradzając go drugim miejscem na podium. Gratulację! Tak minęła część merytoryczna konferencji. Wieczorem o godzinie 18.30 wszyscy obowiązkowo stawiliśmy się na zbiórkę, skąd wynajęte autobusy przetransportowały nas do portu BCT. Z terminala wypływaliśmy w rejs promem Stena Line na trasie Gdynia – Karlskrona. Odbicie od kei nastąpiło o godzinie 21.00. Po zakwaterowaniu się w naszych małych czteroosobowych kajutach, mimo naprawdę niskiej temperatury, nie mogło nas zabraknąć na górnym pokładzie gdzie obserwowaliśmy oddalanie się od lądu. Dla większości z nas był to pierwszy, tego typu, rejs przez Bałtyk i przeżycie nie do opisania. Gdy już zmarzliśmy na pokładzie, wróciliśmy do środka gdzie czekały na nas dalsze atrakcje przygotowane przez organizatorów. Przebywaliśmy głównie na pokładach 9 i 10. Czas na promie to czas zabawy i integracji międzyuczelnianej.

Poniedziałek – o 7.00 obudził nas radiowy komunikat zawierający informację o naszym położeniu. Koło godziny 8.00 przycumowaliśmy do brzegu w szwedzkim miasteczku Karlskrona. Bezpośrednio z miejsca gdzie prom cumował, odjeżdżały autobusy do centrum. Po śniadaniu w stylu „szwedzkiego stołu” wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta.

Karlskrona –  w wolnym tłumaczeniu „miasto Korona Karola” - położone w południowej Szwecji, na trzydziestu trzechwyspach archipelagu Blekinge. Zaprojektowane i zbudowane z rozmachem - zachował się  pierwotny układ miasta, port wojenny i cenne zabytki. Docenił to Komitet Światowego Dziedzictwa wpisując Karlskronę w 1998 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Nasze zwiedzanie zaczęliśmy od Stortorget – czyli Rynku Głównego gdzie znajduję się pomnik Karol XI dumnie spoglądającego na swoje miasto. Nad rynkiem dominują dwie wieże kościoła Fryderyka (szw.Fredrikskyrkan), zbudowanego pod koniec XVII wieku. Tuż obok znajduje się druga budowla sakralna -  kościół Trójcy Świętej, inaczej nazywany Kościołem Niemieckim (szw. Trefaldighetskyrkan). Następnie udaliśmy się do Parku admiralicji. Tu zobaczyliśmy dwa interesujące obiekty: Dzwonnicę Admiralicji wybudowaną w 1699 roku, której zadaniem było wskazywanie czasu pracownikom szwedzkiej marynarki wojennej, oraz druga budowla - tunel, który łączył port z dworcem kolejowym. Wykuty w skale przebiega pod rynkiem. Niestety nie można nim spacerować. Dalej szliśmy wzdłuż  ulicy Vallgatan  i dotarliśmy do Nabrzeża Królewskiego (szw. Kungsbron) gdzie znajduje się masywny Bastion Aurora.

Głównym punktem naszej wycieczki była twierdza Drottningsskär znajdująca się na wyspie Aspö. Z Karlskrony na Aspö codziennie kursuje bezpłatny prom, który zabiera zarówno pasażerów pieszych, jak i samochody. Rejs promem trwał niecałe 30 minut. Po drodze podziwialiśmy panoramę Karlskrony z portem wojennym oraz stocznią. Na Aspö na stałe mieszka niecałe 500 osób. Zwiedzaliśmy wyspę spacerując lokalnymi dróżkami, między drewnianymi domkami z dokładnie przystrzyżonymi trawnikami, kierując się w stronę twierdzy.

Po powrocie  naszym ostatnim  celem zwiedzania Karlskrony  było Björkholmen – dzielnica miasteczka gdzie zachowały się cenne, drewniane domki pierwszych stoczniowców. Mówi się, że domki powstały z drewna przeznaczonego na budowę okrętów. Charakterystyczna dla tych niskich budynków jest  różnorodna  kolorystyka.  Niegdyś w jednym domku zamieszkiwała cała rodzina, obecnie kilka domków składa się jedno domostwo. Dawniej była to dzielnica biedoty, dziś najbardziej pożądane miejsce zamieszkania w Karlskronie. Najbardziej malownicza jest wąska uliczka Nordenskjodsgatan.

Około godziny 16.20 byliśmy już w autobusie powrotnym w kierunku naszego promu, który odpływał punkt 19.00. Następnie odbyło się oficjalne zakończenie konferencji oraz wręczenie zaświadczeń uczestnictwa.

Wtorek - Do Bałtyckiego Portu Kontenerowego zawitaliśmy 24 marca około godziny 8.00. Z portu dotarliśmy na Gdyński Dworzec Główny skąd punktualnie o godzinie 11.07 odjechaliśmy do Krakowa.

Organizatorom dziękujemy za bezbłędne przygotowanie merytoryczne konferencji oraz za świetną zabawę i liczne atrakcje podczas rejsu.