Szukaj na stronie

Logowanie



Kraków 31.III-1.IV.2011 r. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Sebastian Kurowski   
czwartek, 07 kwietnia 2011 00:00

Dni Transportu 2011

W dniach 31 marca i 1 kwietnia, w Pawilonie Konferencyjno-Wystawowym „Kotłownia” na Politechnice Krakowskiej, obyło się VI Seminarium Branży TSL „Dni Transportu 2011”. Hasłem przewodnim dwudniowej konferencji była „Nowoczesna logistyka jako remedium na kryzys”.

Przełom marca i kwietnia przyciągnął w mury Politechniki Krakowskiej studentów transportu, logistyki, zarządzania z całej Polski, a przede wszystkim przedstawicieli wielu firm, którzy odpowiedzieli na zaproszenie organizatorów i wygłosili swoje referaty.

W pierwszy dzień konferencji uczestników oraz wszystkich gości najpierw powitało piękne wiosenne Słońce. Jednak wspaniała pogoda, która stała się już tradycją Seminarium nie zniechęciła studentów z całej Polski do zajęcia miejsc w sali konferencyjnej „Kotłowni” i wzięcia udziału w kolejnej edycji „Dni Transportu”. Edycji wyjątkowej, ponieważ oprócz patronatu honorowego rektora Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Kazimierza Furtaka, patronatem Seminarium objął także Minister Infrastruktury pan Cezary Grabarczyk.

Pierwszy głos zabrał kolega Michał Mazur, główny koordynator Seminarium, który przywitał wszystkich gości, w tym przedstawicieli władz Uczelni oraz Wydziału, a także sponsorów i prelegentów. Na Seminarium na zaproszenie organizatorów przybyło prawie 80 studentów z ośrodków akademickich z całej Polski, w tym m.in. z Warszawy, Poznania, Wrocławia, Gdyni, Szczecina, Łodzi, Torunia, Wałbrzycha czy Katowic.

Po oficjalnym rozpoczęciu, powitaniach przez prorektora i prodziekana nadszedł czas na wystąpienie pana Jacka Cyrana, z firmy BCS Polska – który zaprezentował referat pod tytułem „System Proof of Delivery dla przewozu drobnicy i usług kurierskich. Studium przypadków.” Kolejnymi prelegentami byli absolwenci Politechniki Krakowskiej – panowie Przemysław Kijas i Dawid Balonek – współwłaściciele sklepu internetowego Delvivo – Krakowskie Zakupy Internetowe. Opowiedzieli oni dlaczego zdecydowali się poświęcić działalności handlowej i jak wiedza zdobyta podczas studiów inżynierskich pomaga prowadzić tego typu działalność.

Firma Logintrans jest dużo bardziej znana dzięki swojej giełdzie ładunków TRANS – i to właśnie przedstawiciele Logintransu – pani Karolina Granek oraz panowie Grzegorz Haładus i Maciej Maćkowiak zaprezentowali wszystkim zgromadzonym na sali swój zaawansowany system informatyczny TRANS – w służbie nowoczesnej logistyki. Ogromne emocje wzbudził krótki konkurs, w którym do wygrania był kuferek słodyczy. Okazało się, że ogromna ilość zgłaszających się osób z poprawną odpowiedzią, była spowodowana tym, że podczas konferencji w Poznaniu na początku marca padło to samo pytanie, a spora grupa uczestników brała udział również w tamtej konferencji, lub też poznała odpowiedź z opowiadań kolegów.

„Systemy zarządzania magazynowego na przykładzie SAP WMS” to prezentacja, którą wygłosili wspólnie panowie Rafał Siwek i Michał Maśko z firmy Coca-Cola HBC Polska. Był to teoretyczny wstęp do tego, co niektórzy ze studentów mieli okazję poznać podczas warsztatów. Warto tutaj podkreślić bardzo cenne uwagi pana Rafała Siwka dotyczące kierowania pracą magazynu – tak od strony informatycznej przy obsłudze programu SAP WMS, jak i od strony technicznej.

Pamiątkowe zdjęcie wszystkich uczestników, oraz krótka przerwa kawowa poprzedziły kolejne wystąpienie – tym razem pana Zygmunta Kopacza, współwłaściciela platformy Open Nexus. Przedstawił on jak dużą rolę koszty zakupów odgrywają w skali ogólnych kosztów przedsiębiorstwa, szczególnie w czasie kryzysu. Platforma Open Nexus jest idealnym narzędziem, by te koszty minimalizować – w bardzo prosty i przejrzysty sposób mamy okazję obserwować oferty składane przez np. producentów interesującego naszą firmę dobra. Nieco później część uczestników zapisanych na warsztat, udała się do pracowni komputerowej, gdzie mieli okazję zobaczenia praktycznego wykorzystania platformy. Blok prezentacji pierwszego dnia Seminarium zamknęło wystąpienie panów Patryka Grzelaka i Pawła Kurkiewicza z firmy InterLAN, którzy zaprezentowali krótkie case-study – o wykorzystaniu informatyki w zarządzaniu firmą transportową. Pokazany został przykład transportu ładunku z Polski do Norwegii – analizowano problem czasu pracy kierowców, zużycia i zabezpieczenia przed kradzieżą paliwa, towaru, czy np. oczekiwanie i rezerwacja biletów na prom.

Kolejną tradycją Dni Transportu w Krakowie są warsztaty organizowane przez firmy biorące udział w konferencji. W tym roku studenci mieli okazję udania się na warsztaty przygotowane przez firmy: BCS Polska na temat „System Proof of Delivery dla przewozu drobnicy i usług kurierskich.”, Delvivo.pl, które zaprezentowało jak dzięki współpracy ekip zadaniowych można zdefiniować pakiet promocyjny na podstawie dostępu do bazy dostawców i wyedytować skrypt, tak aby możliwe było udostępnieniem klientom produktu na stronie delvivo.pl, Coca-Colę, gdzie uczestnicy mieli okazję zobaczyć w praktyce systemy zarządzania magazynowego na przykładzie SAP WMS, oraz Open Nexus, o którym już wspominałem. Warsztaty co roku cieszą się wielką popularnością, a uczestnicy chwalą je – podkreślając, że jest to wspaniała okazja do poznania od praktycznej strony tego, czym się dane firmy zajmują, oraz porozmawiania prywatnie z przedstawicielami firm, co podczas ich prezentacji w sali konferencyjnej jest niemożliwe.

Pierwszy dzień kwietnia, czyli popularny Prima Aprilis rozpoczął się od małego figla, który pierwszemu prelegentowi – panu Mariuszowi Żyłe z firmy Transics International – sporządził nadmierny ruch na krakowskich ulicach, powodując kilkuminutowe opóźnienie. W tym czasie osobom oczekującym na sali, w rozbudzeniu w pochmurny poranek pomagały napoje energetyczne rozdawane przed urodziwe hostessy.

Kiedy wreszcie szczęśliwie udało się rozpocząć drugi dzień Seminarium, uczestnicy mieli okazję wysłuchać ciekawego referatu. Warto wspomnieć, że Pan Mariusz Żyła zgodził się niemal z dnia na dzień wziąć udział w Seminarium, w zastępstwie profesora Andrzeja Adamskiego – opiekuna krakowskich studentów z Koła Naukowego Logistyki TILOG – któremu niestety bardzo ważny wyjazd służbowy uniemożliwił wygłoszenie referatu na temat najnowszych osiągnięć z dziedziny Inteligentnych Systemów Logistycznych i Transportowych – ITS-ILS.

Kolejnym punktem programu było bardzo radosne wydarzenie, a mianowicie konkurs dla wszystkich uczestników. Odpowiedzieć trzeba było m.in. na pytanie ile procent polskiego PKB wytwarza transport, jak nazywamy system zarządzania transportem, czy też wymienić 3 korzyści z wprowadzenia systemu WMS zaprezentowane przez firmę Coca-Cola HBC Polska podczas pierwszego dnia Seminarium. Zebrane karty z odpowiedziami zostały ocenione przez organizatorów i pod koniec drugiego dnia rozdano nagrody – najlepszym okazali się studenci z koła Transpeed z pobliskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, którego członkowie zdobyli aż 3 z 6 przyznanych nagród.

Po emocjach związanych z konkursem zapowiedziany został sam viceprezes firmy Omega Pilzno – pan Adam Godawski, który na konferencję przybył wraz z panią Dominiką Sajdak. Omówiona została historia firmy, ale głównym tematem prezentacji była wrażliwość sektora transportowego na zmiany gospodarcze – jednak to przyszłość, a mianowicie wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat drogowych od 1 lipca tego roku wzbudziła największe emocje i padło na ten temat kilka pytań z sali do pana prezesa Adama Godawskiego.

Po krótkiej przerwie kawowej głos zabrał przedstawiciel firmy Jeronimo Martins Dystrybucja – właściciel największej w Polsce sieci sklepów detalicznych „Biedronka”. Do studentów przemawiał pan Marek Harag – ze Słowacji, który jednak bardzo dobrze sobie radzi z trudnym językiem polskim, oraz wspomagał go pan Gabriel Sutkowski. Tematyką prezentacji był efekt skali – i to w jaki sposób go wykorzystać, aby efektywnie zarządzać flotą minimalizować przy tym koszty transportu. Pan Marek Harag w swoim wystąpieniu od samego początku zrezygnował z wyjścia na podwyższenie, tylko przemawiał spośród studentów, aktywnie włączając ich do dyskusji.

Największe zainteresowanie, a co za tym idzie największa frekwencja na sali konferencyjnej była podczas ostatniego z merytorycznych punktów konferencji. Na mównicę wyszedł pan Piotr Marzec – p.o. Naczelnika Wydziału Inspekcji Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Krakowie – wraz z inspektorem Pawłem Kucharczykiem. Podczas multimedialnej prezentacji sprzętu jakim posługują się inspektorzy, padło wiele ciekawych informacji, oraz pytań do studentów – z którym jak się okazało całkiem dobrze sobie radzili. Jako, że w slangu kierowców, inspektorzy nazywani są krokodylami, to takież 2 pluszowe krokodylki panowie z Inspekcji przygotowali na nagrody dla najaktywniejszych słuchaczy, a w związku z bardzo dużą liczbą poprawnych odpowiedzi był problem sprawiedliwie rozdysponować pluszakami. Po prezentacji slajdów i zdjęć nadeszła pora na namacalne sprawdzenie jak pracują inspektorzy. Na parkingu nieopodal sali konferencyjnej panowie z Inspekcji prezentowali busa, nieoznakowaną Skodę oraz motocykl Inspekcji. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się zdjęcia wykonywane na motocyklu z silnikiem o ogromnej pojemności 1400cm3, oraz badania alkomatem – warto podkreślić, że wszyscy przebadani mieli zerowe wyniki poziomu alkoholu we krwi.

Dla krakowskich studentów z Koła Naukowego Logistyki TILOG działającego na Wydziale Inżynierii Lądowej tutejszej Politechniki, organizacja Seminarium była kolejną okazją do sprawdzenia własnych sił i umiejętności organizatorskich. W imieniu organizatorów chciałbym podziękować wszystkim, którzy pomagali tak przed, jak i podczas Seminarium, oraz już teraz pragnę zaprosić do Krakowa na przyszłoroczną edycję.

Więcej informacji, galerię zdjęć oraz informacje na temat przyszłych konferencji znajdą Państwo na stronie internetowej www.dnitransportu.pl

 

ZOBACZ ZDJĘCIA