Szukaj na stronie

Logowanie



Podziel się!



Wycieczka do MAN Trucks Niepołomice PDF Drukuj Email
Wpisany przez Paweł Wykurz   
sobota, 07 grudnia 2013 15:51

Wraz z nowym rokiem akademickim, TiLOG kontynuuje zdobywanie wiedzy praktycznej. Dzięki uprzejmości Karola Kubasa, udało się zorganizować wyjazd do podkrakowskich Niepołomic, gdzie znajduje się nowoczesna fabryka ciężarówek – MAN Trucks. Zarówno ciągniki siodłowe MAN, jak i wersje skrzyniowe oraz do zabudowy znane są z polskich i europejskich autostrad – warto zatem byłoby dowiedzieć się jak powstają.

 

Na miejscu zostaliśmy przywitani przez dyrektora działu HR MAN Trucks w Niepołomicach. Jedną z ciekawostek przedstawionych w prezentacji dotyczącej korporacji jest fakt, że Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg jako pierwsza produkowała silniki z zapłonem samoczynnym. MAN wyprodukowało także pierwszą ciężarówkę z silnikiem Diesla w roku 1923. Dla spostrzegawczych i uważnie słuchających prezentacji padły pytania konkursowe nagrodzone cennymi gadżetami.

Dla nas - studentów, cenna była także rozmowa na temat możliwości praktyk i staży w niepołomickim zakładzie oraz poruszenie tematu finansów, które są niewygodnym tematem na rozmowie kwalifikacyjnej.

Druga część wycieczki była tym, na co wszyscy fanatycy „wagi ciężkiej” czekali – oprowadzenie po liniach montażowych. Montaż gotowej ciężarówki składa się z kilku etapów, z którymi zostaliśmy zapoznani. Pierwszym z nich jest połączenie profili stalowych w ramę samochodu metodą skręcania. Ta jest nieco inna dla danego modelu – w zależności od ilości osi lub przeznaczenia. Elementy składowe ramy są dostarczane zgodnie z zasadami Just-in-Time: ładunek z naczepy dostawcy trafia niemal bezpośrednio na linie montażową. W pierwszych cyklach, bo tak nazywają się kolejne etapy montażu, konstrukcja przemieszcza się ‘do góry kołami’. Po zamontowaniu osi i wałów napędowych, podwozie jest obracane przy pomocy specjalnego podnośnika i taśm, po czym trafia do lakierni. Po wyschnięciu nabijany zostaje numer VIN, montowane są pozostałe podzespoły: układ zawieszenia, silnik oraz kabina. Samochód, celem sprawdzenia, w czasie montażu przechodzi przez 4 bramki kontroli jakości. Po zjechaniu z linii montażowej silnik jest uruchamiany, a samochód przechodzi szereg testów. Najciekawsze z nich to test na hamowni, gdzie ciężarówka pracuje w symulowanych warunkach drogowych oraz „test oczami klienta”’ – pracownicy kontrolują czy wszystko jest dobrze spasowane i sprawia dobre wrażenie wizualne. Po tych zabiegach, nowiutki MAN, jeden z 45 wyprodukowanych w danym dniu, wyjeżdża z hali i zajmuje miejsce na parkingu czekając na swojego właściciela. Warto dodać, że fabryka pracuje na jedną zmianę, a maksymalna dzienna produkcja wynosi 75 pojazdów.

MAN Trucks w Niepołomicach to jeden z kilku zakładów produkcyjnych branży motoryzacyjnej, które wraz z Kołem mogliśmy odwiedzić. Jest to jednak pierwszy, w którym składane są samochody ciężarowe. Być może część z nas spotka się z którymś z niepołomickich MANów w życiu zawodowym, albo sam będzie nadzorował ich montaż.

PW

Poprawiony: sobota, 07 grudnia 2013 15:53